Det blir inte alltid som man tänkt sig

Jag och Alice lagar tillsammans fredagsmiddag. Jag skär, Alice lägger varsamt ingredienserna till maten i rätt kastrull eller burk. Vi har det riktigt mysigt ihop. Vi tänder ljus på matbordet och dukar fint. Jag njuter av livet och utbrister "Åå vilket härligt fredagsmys, och vilken god middag vi gjort." Jag drömmer vidare och ser riktigt hur hela familjen sitter vid matbordet och njuter av den goda middagen vi lagat.

Alice stirrar in i mina ögon och ger ifrån sig ett gällt högt och långt skrik. Samtidigt skakar hon på huvudet. Hon vill inte äta kvällsmaten - det är tydligt det. Jag tittar tillbaka och har svårt att hålla mig för skratt. "Det är jobbigt att inte kunna prata, tänker jag diplomatiskt. Man måste ju visa vad man vill på annat sätt." Efter ytterligare 20 minuters gällt skrik från dottern ser situationen helt annorlunda ut: Fetaost över hela matbordet, kyckling på golvet, potatis tametusan överallt, en gråtande trött och hungrig dotter, en mamma vars "fredagsmysvisionsmiddag" är som bortblåst och en pappa som påpekar att potatisen inte är riktigt klar.
Det föränderliga Livet i dess härliga enkla förpackning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0